Estee Lauder Biografi

Snabb fakta

Födelsedag: 1 juli , 1908



Död vid ålder: 95



Soltecken: Cancer

Född i:Corona, New York City, New York, USA



Känd som:Grundare av Estée Lauder Companies

när fyller jag år

Affärskvinna Amerikanska kvinnor

Familj:

Make / Ex-:Joseph Lauder (m. 1942–1982)



far:Max Mentzer

mor:Rose Schotz Rosenthal

barn:Leonard A. Lauder,New York City

USA Stat: New Yorkers

hur gammal är demi bagby

Grundare / medgrundare:Estée Lauder företag

Fler fakta

utbildning:Newtown High School

Fortsätt läsa nedan

Rekommenderat för dig

Ronald Lauder Kylie Jenner Beyonce Knowles Kourtney Kardas ...

Vem var Estee Lauder?

Estee Lauder var en amerikansk affärskvinna och grundare av Estée Lauder Companies, ett banbrytande kosmetikföretag. Hon var också en av de rikaste självtillverkade kvinnliga entreprenörerna i Amerika. Hennes företag bygger på en grundläggande dröm för varje kvinna, att se ut och känna sig glamorös. Hon hade också den särskilda utmärkelsen att vara den enda kvinnan på tidningen TIME 1998 års lista över de 20 mest inflytelserika affärsgenierna under 1900-talet. Lauder var också den stolta mottagaren av presidentens frihetsmedalj. 1988 infördes hon i Junior Achievement US Business Hall of Fame. Hennes grundade Estée Lauder Companies är ett av de ledande kosmetiska varumärkena i dag, som säljer över i 120 länder och genererar intäkter på miljarder dollar per år. Estee Lauder hade under sin livstid uppnått en speciell plats i kosmetikvärlden och lämnat ett bestående arv bakom sig. Bildkredit https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Estee_Lauder_with_oilman_Algur_Meadows_celebrating_New_Year%27s_at_Club_265_(23961328712).jpg
(Florida Memory / Public domain) Bildkredit http://www.mirrornewsgy.com/mirrornewsgy/index.php/component/k2/item/967-women-who-made-a-difference-est%C3%A9e-lauder Bildkredit http://www.popsugar.com/beauty/photo-gallery/28548374/image/28548387/Est%C3%A9e-LauderAldrig,JagFortsätt läsa nedan Lärling År 1914, strax efter första världskrigets utbrott, kom Estes morbror, John Schotz, att bo hos dem. En kemist av yrke skapade han ett laboratorium i en tom stall bakom deras hus. Namngav New Way Laboratories och tillverkade krämer, lotioner, rouge och parfymer med naturliga ingredienser. Alltid intresserad av skönhet började Estee nu spendera mycket tid och titta på sin farbror på jobbet. När och då började hon hjälpa honom i sin verksamhet och lärde sig av honom att tvätta ansiktet eller ta en ansiktsmassage. Långsamt började hon sälja produkterna till sina klasskamrater på Newton High School och kallade dem initialt ”burkar av hopp”. För att bevisa effektiviteten hos sin farbrors produkter började hon också ge dem skönhetsbehandlingar. Med tiden började hon ge sin farbrors produkter specifika namn som Super Rich All-Purpose Cream, Six-in-One Cold Cream och Dr Schotz Wiencreme etc. Men hon började marknadsföra först efter att hon tog examen från skolan. Tidig karriär En dag gick Estee Lauder för att få håret gjort på en lokal salong. Imponerad av hennes känsliga hud frågade dess ägare, Florence Morris, hemligheten bakom den. Nästa dag gick Estee in med fyra av sin farbrors produkter. Imponerad bad Morris henne att sälja produkterna på sin salong. Medan hon sålde sina produkter på salongen hade hon en förödmjukande upplevelse. En dag frågade hon en kund varifrån hon hade köpt blusen som hon hade på sig, som kunden svarade på, det borde inte betyda för Estee för hon skulle aldrig ha råd med det. Estee lovade att hon skulle tjäna så mycket pengar att hon skulle kunna köpa vad hon ville. Hon fördubblade nu sin ansträngning och sålde sina produkter på salonger och klubbar. Detta fortsatte trots hennes äktenskap med Joseph Lauter 1930 och deras äldsta barns födelse 1933. Under denna första period tillbringade Estee nätterna i sitt kök för att förbättra produkterna och rör om krukor och kokkärl med naturliga ingredienser. Under dagen besökte hon kunder, sålde produkter och gav gratis make-up demonstration. Hon gav också prover till sina kunder, säker på att de skulle återvända för mer. Någon gång nu, medvetande om att sociala kontakter är avgörande för hennes affärsutveckling, började hon uppfinna sig själv. I den utsträckning att skapa sitt förflutna höjde hon sig till nivån för sina klienter. Under många år visste folk att hon tillhörde en europeisk adelsfamilj. Fortsätt läsa nedan Långsamt utvidgade hon sin marknad och besökte gäster på hotell i hela New York. Även om hennes kundkrets började växa, som hon senare insåg, när hon etablerade sin karriär, försummade hon sitt äktenskap, vilket resulterade i att det slutade i en skilsmässa 1939. Strax efter skilsmässan flyttade hon till Miami Beach, Florida och tog henne son Leonard med henne. Här startade hon sitt kontor på Roney Plaza, ett hotell på Collins Avenue och började sälja sina produkter till rika semesterfirare. För att sprida ordet började hon också en ny kampanj, ”Berätta för en kvinna”. Vändpunkt År 1942 kom hennes son, Leonard, ned med påssjuka och när hon fick nyheterna kom hennes före detta make, Joseph, för att träffa Leonard. Långsamt antändes den gamla lågan och de gifte sig igen samma år. Den här gången lämnade Joseph sitt jobb för att gå med i Estee i hennes verksamhet. Medan hon var ansvarig för utveckling och marknadsföring började Joseph ta hand om tillverkning och ekonomi. 1944 tog de sitt första stora steg och öppnade sin första butik i New York. Strax efter deras första äktenskap hade paret bytt efternamn från Lauter till Lauder. Därför, när de 1946 grundade sitt företag kallade de det Estee Lauder Inc. Det beslutades att produkterna skulle säljas genom försäljningsställen endast i stora varuhus. Ursprungligen hade de bara fyra produkter; 'Cleansing Oil', 'Skin Lotion', 'Super Rich All Purpose Crème' och 'Creme Pack'. De var också de enda anställda; tillverkning på natten i köket på en restaurang på Manhattan som de hade omvandlat till sitt fabriks-lagringsutrymme och sålt om dagen. 1947 fick företaget sin första stora order. Saks Fifth Avenue, en stor lyxbutik belägen på Fifth Avenue i New York City, gjorde en order värd 800 dollar. Sändningen sålde slut inom två dagar, vilket gav en tydlig indikation på att Estee kunde konkurrera med andra stora varumärken. Fru Lauder började nu resa runt och pressade sina produkter i stora kedjor. I början av 1950-talet såldes Estee Lauder-kosmetika i prestigefyllda butiker som I. Magnin, Marshall Fields, Nieman-Marcus och Bonwit Teller. De behövde bara annonsera i stort. Tyvärr var deras reklambudget på 5 000 dollar för liten för att stora byråer skulle kunna intressera sig för dem. Fru Lauder tänkte nu den nya idén att distribuera gratisprover bland shopparna. Utan att använda sådana system förutspådde butikscheferna företagets undergång. Men de visade sig vara felaktiga. Fortsätt läsa Nedan började fru Lauder nu resa över hela USA och öppna butiker i stora varuhus. Överallt tog hon personligen upp säljare och stannade tillbaka för att träna dem. Medan hon tidigare började distribuera gratisprover, tänkte hon nu idén att ge bort gåvor vid varje köp. Företaget började också erbjuda gratisprover via direktreklam och distribuera dem på välgörenhetsfunktioner och modevisningar. År 1953 var de säkrade nog för att diversifiera. Samma år introducerade de ”Youth Dew”, en badolja som revolutionerade parfymsegmentet och fick enorma vinster. Going International Med framgång för Youth Dew bestämde Lauders sig att resa utomlands. 1960 öppnade de sitt första internationella utlopp i Harrods, London och ett kontor i Hongkong 1961. Samtidigt började fru Lauder introducera andra populära dofter, som Azurée, Aliage, Private Collection, White Linen, Cinnabar och Beautiful . 1964 gjorde Estee Lauder ytterligare en revolution när hon tog fram en manlig doft som heter Aramis. Aramis har utvecklats till en separat linje för män och innehåller nu 20 olika produkter. 1968 skapade företaget sitt tredje varumärke, 'Clinique', en serie doftfria, allergitestade kosmetika. Tillverkad i Clinique Laboratories, skapades under direkt övervakning av Estes svärdotter, Evelyn Lauder. Estee var mycket stolt över att hela hennes familj bidrog till tillväxten av företaget hon kämpade för att bygga upp. 1973 avgick Estee Lauder från sin position som VD för företaget till förmån för sin son Leonard, men förblev styrelsens ordförande. Då såldes Estee-produkter i 70 länder över hela världen. Även om Estee Lauder inte längre var inblandad i den dagliga driften av företaget, fortsatte hon att vara produktiv och skapade ytterligare två varumärken under hennes direkta övervakning. 1979 introducerade hon Kosmetiklinjen Prescriptives och 1990, Origins, det första hälsomärket i amerikanska varuhus. Utmärkelser och prestationer 1967 togs hon med i listorna över ”100 bästa amerikanska entreprenörer” och 1970 i listan över ”Ten Outstanding Women in Business in the United States”. 1968 fick hon Albert Einstein College of Medicine Spirit of Achievement Award. Den 16 januari 1978 blev hon den första kvinnan som fick Chevaliers insignier från Legion of Honor (Frankrike). 1988 infördes hon till Junior Achievement US Business Hall of Fame. 2004, strax före hennes död, fick Estee Lauder presidentens frihetsmedalj. Personligt liv och arv Den 15 januari 1930 gifte sig Estee Joseph Lauter, ett efternamn som ändrades till Lauder strax efter äktenskapet. Under denna period var Estee för upptagen med att etablera sin verksamhet, vilket resulterade i att deras äktenskap slutade med en skilsmässa 1939. Paret gifte sig igen den 7 december 1942 och de förblev tillsammans tills Josefs död 1982. De hade två söner ; Leonard född 1933 och Ronald 1944. Efter hennes mans död tillbringade Estee Lauder mer och mer tid i filantropiska verk. Bland annat inrättade hon Joseph T. Lauder Institute for Management and International Studies vid University of Pennsylvania till minne av sin man. Hon ledde också ett mycket flamboyant socialt liv. Den 24 april 2004 dog Estee Lauder av hjärt-lungfängelse i sitt hem på Manhattan. Hon överlevdes av sina två söner, svärdöttrar och flera barnbarn. Trivia När cheferna på Galleries Lafayette i Paris vägrade att lagra sina produkter, spillte fru Lauder sin Youth Dew ”av misstag” på golvet. När doften svävade igenom började kunderna fråga varifrån de kunde få produkten. Kapitulerad placerade chefen äntligen ordern.